ET fundament

Forsamlingen vår ble startet i 1904, og siden den gang har huset vært et viktig redskap for å formidle Jesu frelsende budskap til mangfoldige generasjoner. Vi er så takknemlige for alle dem som har gått foran oss, for dem som har lagt stein på stein for å føre oss fram til der vi er i dag! Og ikke minst for at så mange fortsatt vil bruke Ebeneser til å tjene Gud!

OPPGRADERING

Fra årtusenskiftet og framover ble det klart at tak, vinduer, fasade, ventilasjon og elektrisk anlegg snart ville trenge tekniske oppgraderinger. I den forbindelse ville vi også se på muligheten for ombygge huset til framtidens behov. I 2010 ble komitéen Ebeneser 2020 opprettet for å planlegge prosjektet, og det ble lagt ned et stort arbeid rundt dette. På grunn av eksterne begrensninger i område- og reguleringsplaner ble prosjektet etter hvert lagt på is, men arbeidet startet gradvis opp igjen fra 2019 med nytt navn, Ebeneser Utvikling.

oppdraget

Den nye komitéen fikk i oppgave å enten jobbe fram nye planer og skisser for videreutvikling av bygget, alternativt å planlegge en ren teknisk oppgradering. Vi ønsket en godt fundamentert forståelse for oppgaven og behovene, og brukte mye tid på dette. Basert på behov og ønsker fra forsamlingen laget vi en presentasjon som du kan laste ned her. Det ble så vedtatt å undersøke mulighetene for en større oppgradering, og for å konkretisere behov og visjoner overfor forsamlingen og eksterne aktører, trengte vi å utarbeide konkrete skisser.

TEGNINGER

Etter god dialog og opplevelse av en felles forståelse for prosjektet, innledet vi et uforpliktende samarbeid med arkitektene Hoem & Folstad. Høsten 2023 presenterte vi skisser for forsamlingen (presentasjonen kan lastes ned her). Vi fikk mange gode og konstruktive tilbakemeldinger som ble tatt med tilbake til arkitekt.

Status i dag

Arkitekt leverte fasadeskisser i januar 2024, du kan se dem her, og komitéen jobber nå med å undersøke eksterne rammevilkår. Per vinter 2024 jobber vi med følgende:

  • Møte med byantikvar og kommune

  • Møter med Misjonssalen og Kleppe Bedehus

  • Dialog med NLM region Sørvest og NLM Eiendom

  • Dialog med ledelsen for ungdomsarbeidet på Ganddal

  • Informasjon til forsamlingen angående fast givertjeneste

Videre framdrift

Etter oppdrag fra styret har vi til nå jobbet med å utvikle skisser som både dekker forsamlingens behov, og som vi mener i større eller mindre grad kan la seg gjennomføre økonomisk. Skissene fra arkitekt gjør at vi kan gå i dialog med eksterne aktører og undersøke hvor stort handlingsrom vi har. Om disse rammene er romslige nok til at vi kan gå videre, vil vi i neste fase begynne på prosjektering av byggearbeidet. I den fasen vil vi samtidig kunne estimere kostnader, og vurdere ulike omfang på oppgraderingen. Dette vil gjøres i tett dialog med styre og forsamling, hvor vi til slutt gjør en totalvurdering av hvor stort vi ønsker å satse.

Fast GIVERTJENSTE

Uavhengig av om vi gjør en større ombygging eller “bare” tekniske oppgraderinger vil det være behov for å samle inn mye penger til prosjektet. Én av mulighetene er å opprette en fordelt giveravtale hos Misjonssambandet, hvor 50% av pengene går til utbyggingsprosjektet, og 50% til det vanlige misjonsarbeidet.

Avtalen kan opprettes her, og gir i 2024 skattefradrag på beløp opp til 25 000,-. Om du har en giveravtale fra før kan den endres til fordelt giveravtale på denne siden. Om du ønsker hjelp kan du kontakte Sigve Wigestrand på 936 48 527 eller utvikling@ebeneser.no.

Gaver

Det er også mulig å gi gaver direkte til byggeprosjektet. Bruk kontonummer 3335 33 12540, eller Vipps #909832.

Komitéen

Ebeneser Utvikling består av Kolbjørn Vagle, Kjell Høie, Dagfin Egeland, Eirin Lillebø, Øyvind Gravås, Roar Lindefjeld og leder Sigve Wigestrand.

Tilbakemelding

Vi ønsker at forsamlingen skal være godt informert om arbeidet, og at alle stemmer skal bli hørt. Det vil vi gjøre på ulike måter, og en av mulighetene er å sende oss spørsmål og tilbakemeldinger her. Du kan enten sende en e-post til utvikling@ebeneser.no eller skrive det du har på hjertet i dette skjemaet.


Spørsmål & Svar

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får. Flere legges til fortløpende.

  • Vil huset kunne brukes mens vi bygger? Ja, det er målsetningen per nå. Vi vil planlegge for at vi i størst mulig grad kan bruke huset mens vi oppgraderer.

  • Hvordan planlegges det for framtidig vedlikehold? Det er ikke mulig å bygge vedlikeholdsfritt, men målsetningen er å gjøre bygget så vedlikeholdsvennlig som mulig, innenfor fornuftige rammer.

  • Jeg ønsker å støtte prosjektet med en gave, hvordan kan jeg gi? Det er mange måter å støtte arbeidet på. Du kan enten bruke kontonummer 3335 33 12540, vippse til #909832, eller opprette en fordelt giveravtale her.

  • Er det aktuelt med dugnad i byggefasen? Ja, absolutt, det vil være nødvendig å gjøre mye arbeid på dugnad. Allerede har det blitt lagt ned hundrevis av timer i planlegging og utvikling av prosjektet, og mye mer vil det bli. I byggefasen vil det være gode mulighet for dugnad i forbindelse med eksempelvis riving, rydding og vasking. Her trenger vi å dra lasset sammen, både unge og eldre, og det er en kjempegod anledning til å bygge eierskap!

  • Vi trenger mer plass på store arrangementer. Hvordan løser dere dette? Økt kapasitet har vært et sentralt punkt i planleggingen. Skissene til møtesal og kaféområde øker kapasiteten betydelig, blant annet med et galleri i møtesalen og tilbygg for kaféen.

  • Tas det høyde for samtidige arrangement og aktiviteter? Dette har også vært et viktig punkt. De ulike rommene skal kunne brukes uavhengig av hverandre, og flere av dem skal kunne slås sammen for større arrangement.

  • Strøm er dyrt, vil dere se på alternative løsninger? Ja, vi vil vurdere flere muligheter. Dette vil være et sentralt moment i prosjekteringsfasen, og vil også ha betydning i budsjetteringen.